We found 0 results. View results
Your search results

Кожен українець зобов’язаний знати реальну вартість енергоресурсів та як оформлюють тарифи

22.11.2023

За останні кілька років в Україні відбуваються суперечки через різке підвищення тарифів на ЖКП. На тлі політичних дебатів саме дана тема на слуху як у чиновників, так і в її опонентів і народу. Українці впевнені, що ціни на тарифи усвідомлено завищені і хочуть отримувати інформацію щодо їх формування відкрито. У свою чергу влада погоджується, що тарифи справді високі, але така ситуація є економічно обґрунтованою. Також чиновники впевнені, що розрахунок цін на ЖКП надто складний для розуміння, тому його розповсюдження не дасть жодного результату. Українців не влаштовує таке вирішення питань. Тому, на даний момент, зростає соціальна напруженість та недовірливе ставлення населення до влади.
Така ситуація передбачає побудову сучасної моделі відносин, з одного боку, між владою та Регулятором, і народом – з іншого, з питань розрахунку тарифів на ринках природних монополій та в галузі енергетики та комунальних послуг, адже така практика вважається загальноприйнятою в цивілізованих економіках різних держав.
Найчастіше, функції інформування споживачів покладається на державні регулюючі комісії – інститути, основне завдання яких – захист прав споживачів товарів / послуг на ринках природних монополій. Зазначена інформація або дані повинні бути оголошеними зручним для споживачів чином. Найчастіше, такі оголошення розміщують на Інтернет – порталах. Хоча для певного прошарку населення (малозабезпечені та люди похилого віку), дана форма отримання даних незручна і не завжди доступна.Тому таку інформацію, корисну саме для цих споживачів, розміщують на платіжних документах або розповсюджують за допомогою ЗМІ.
Чиновники, а також суб’єкти природних монополій зобов’язані публікувати інформацію про тарифи, а також права споживачів відповідно до чинного законодавства. Відповідно до пункту 12 статті 3 Директиви 2009/72/ЄС Європарламенту та Ради ЄС від 13 липня 2009 року, необхідно створити єдині контактні пункти, де будуть розміщені всі дані для споживачів щодо їх прав та доступні шляхи вирішення конфліктних ситуацій у разі виникнення спорів. Такі пункти мають створювати виконавці комунальних послуг, порядок створення та діяльність яких контролює Регулятор. Важливо також стежити за актуальністю інформації та дотримуватися періодичності її надходження до мас. Всі дані мають бути прописані у формі, зрозумілій для споживачів. Такі пункти особливо необхідні для країн, де будь-яке значне підвищення тарифів має супроводжуватися особливо розробленою комунікаційною кампанією з пояснення необхідності включення до тарифів тих чи інших витрат.

Доступність тарифів для населення

Такий нюанс обов’язково має досліджуватись перед кожним підвищенням цін на ЖКП. Потрібно провести розрахунок граничного кордону витрат на енергоносії та комунальні послуги (як % від середнього доходу сім’ї), перевищення якого неможливе через платоспроможність населення. Все, що вище за цю межу, відшкодовується за рахунок субсидування.Але не слід забувати, що загальний обсяг субсидій, який може бути наданий населенню, не повинен перевищувати певний рівень – і у відсотках до видатків держбюджету, і у відсотках щодо загальної кількості побутових споживачів.

Підсумок

Враховуючи міжнародні зобов’язання нашої країни та соціальну чутливість державного регулювання ринків природних монополій у галузях енергетики та комунальних послуг, важливо побудувати схему взаємозв’язку між владою та населенням, яка забезпечить прозорість формування тарифів на ЖКП.
Крім цього, на сьогоднішній день відповідно до законодавства встановлюються норми споживання комунальних послуг. В умовах різкого підвищення тарифів ці норми мають бути переглянуті, а споживачам мають дати пояснення щодо цього питання. Органи місцевого самоврядування спільно з Регулятором також мають забезпечити створення та ефективну діяльність інформаційних центрів для споживачів постачальниками енергоресурсів/виконавцями комунальних послуг на їхніх територіях.
Хоча деякі фахівці і висловлюють свою негативну думку про необхідність прийняття закону про доступ до інформації в галузях енергетики та комунальних послуг та пропозиції вирішити ці проблеми шляхом фіксування відповідних норм у законопроект, що регулює діяльність Національної комісії, вважається, що президентський законопроект стане своєчасним і важливим елементом реформи державного регулювання тарифів на ЖКП

Compare Listings