Ордер на нерухомість
Ордер – документ, який дає право заселитися в нерухомість державного житлофонду. Виходячи з правил, які описані у постанові №470-84-п, ордер видають лише на вільну житлову нерухомість.
Отримати ордер можуть українці, які потребують покращення умов. Для цього необхідно стати на квартирний облік як особа, яка потребує покращення житлових умов.
Обставини, що визначають особи, які потребують поліпшення житлових умов, описані у статті 34 ЖК, до їх числа входить:
- – забезпечення житловою площею, яка менша від встановлених норм;
- – невідповідність житла нормам;
- – проживання в орендованій квартирі та в гуртожитках;
- – наявність в одного з мешканців хвороби, через який він не може жити на одній житлоплощі з іншими членами сім’ї.
Щоб стати на облік, потрібно звернутися із заявою до уповноваженого органу влади через Центр надання адміністративних послуг (ЦПАУ). Крім цього, стати на облік можна за місцем роботи.
Після внесення до реєстру, згідно зі статтею 43 ЖК, потрібно чекати своєї черги на квартиру.Причиною для видачі ордера є рішення органів влади, але воно не дає права заселятися у квартиру. Для цього потрібно отримати ордер. При його врученні необхідно показати паспорти або документи, які їх замінюють, членів сім’ї, які вписані в ордер (п. 70 З. №470-84-п).
Після отримання ордера є 1 місяць на заселення. Але перш за все всім особам, які зазначені в документі, потрібно зняти з реєстрації колишнє місце проживання. Далі слід подати ордер у ЖЕО чи відповідне підприємство. До документа слід додати паспорти осіб, які вказані в ньому, де стоїть відмітка про зняття з реєстрації місця проживання.
Щоб користуватися квартирою, після передачі ордера необхідно зайнятися оформленням договору найму між ЖЕКом або іншою організацією, яка обслуговує будинок, та особою, якій видано ордер (ст.61 ЖК) .
Ордер недійсний
Згідно зі ст. 59 ЖК, ордер недійсний лише після судового рішення. Його приймають за таких обставин:
-
- – власник ордера надав неправдиві дані, коли ставав на квартирний облік;
– нерухомість, на яку виданий ордер, зайнята;
- – порушено порядок або умови видачі документації;
- – приміщення не відповідає технічним чи санітарним нормам.
У разі якщо ордер вважається недійсним, сім’ю виселяють, не надаючи їй нове місце проживання. Якщо до цього вона жила в квартирі державного або громадського житлофонду, то їй дозволять зайняти колишнє місце проживання або надають іншу нерухомість. В інших випадках підбирають інше приміщення (ст. 117 ЖК). Відповідно до закону вимоги визнати ордер недійсним можуть направлятися до суду протягом 3 років з моменту видачі документа, що встановлює право.
Ордер не дає права розпоряджатися житлом, а саме займатися продажем, здаванням в оренду та інше. Для цього його потрібно приватизувати – перевести з державного житлофонду у приватне володіння.
У ст.2 Закону №2482-12 встановлено перелік нерухомості, яку не можна приватизувати, у тому числі:
- – квартири-музеї;
- – нерухомість, яка знаходиться на території заповідників, закритих поселень військового типу, національних парків та інші;
- – нерухомість в аварійному стані;
- – службова нерухомість;
- – житлова площа в зоні ЧАЕС.
Початок приватизації відбувається з відправки запиту обслуговуючого підприємства на видачу копії ордера та оформлення довідки про невикористане право на приватизацію. Після отримання документів потрібно заповнити бланк (форма №4 у ЖЕКу або ОСББ). Разом із ним оформлюють заяву, підписану всіма зареєстрованими мешканцями. Заявники надають паспорти або свідоцтва про народження та додають:
- – ордер на квартиру (копія);
- – довідку про невикористане право на приватизацію. Після процедури підприємство видає заявнику технічний паспорт на нерухомість і видає довідку про склад сім’ї.
Після оформлення технічного паспорта, подаються документи до відділу приватизації або через ЦПАУ. Відповідно до 18 п. Положення про порядок приватизації нерухомості з державного житлового фонду у центрі заповнюються заяви та прикладаються такі документи:
- – паспорти (свідоцтва про народження) (копії) та ідентифікацію.коди осіб, які мешкають у квартирі;
- – технічний паспорт;
- – копія ордера;
- – довідка про склад сім’ї;
- – довідка про невикористане право на приватизацію;
- – згода членів сім’ї, які тимчасово відсутні;
- – документи про права на пільги (якщо такі є);
- – згода батьків, опікунів або усиновлювачів неповнолітніх мешканців квартири.
Процедуру виконують протягом 1 місяця з дня подання документів органу приватизації.
Якщо ордер втрачено
Якщо на запит у ЖЕК та органи влади ордер не надано, питання вирішується через суд. Право приватизації квартири при втраті ордера залишається, але треба довести. Юристи рекомендують зібрати якнайбільше документів, які підтверджують законність вселення, проживання у квартирі.
Під час судового процесу потрібні:
- – будь-які документальні докази часу заселення та реєстрації;
- – рішення про видачу ордера;
- – договір найму з обслуговуючою організацією;
- -документи з місця роботи, за яким надавалася нерухомість;
- – домова книга;
- – чеки про оплату комуслуг;
- -довідка про склад сім’ї;
- – технічна документація на квартиру.
Крім документів у суді можуть допомогти показання сусідів та родичів. За рішенням суду орган зможе провести процедуру переведення житла з державного фонду у приватну власність без ордера.