Продаж нерухомості за довіреністю: що змінилося
В уряді змінили порядок продажу нерухомості за довіреністю. Була опублікована постанова Кабінету міністрів, в якій містяться зміни у сфері нотаріату та державної реєстрації. Внесено значні зміни до процедури відчуження нерухомості за допомогою довіреності.
Після набрання чинності постановою Кабінету міністрів від 9 травня 2023 року № 469 відбудуться наступні зміни:
- Буде скасовано одномісячний термін дії документа, виданого в Україні, та двомісячний термін – для документів, виданих за кордоном. Це означає, що ці терміни перестануть бути обов’язковими під час відчуження нерухомості.
- Відновиться надання виписок з Державного реєстру обтяжень рухомого майна (ДРОРМ) через веб-сайт. Ця зміна стосується пункту 11 постанови Кабінету міністрів від 6 березня 2022 року № 209.
Що важливо перевірити перед підписанням довіреності?
Нагадаємо, що довіреність при угодах з нерухомістю – це документ, що дає право діяти представнику від імені іншої особи (Довірителя). У деяких випадках вона необхідна, якщо людина не має змоги збирати документи та довідки. Довіреність може бути складена від однієї особи або кількох. Довіритель та довірена особа повинні бути повнолітніми, перебувають у свідомості та зобов’язані бути присутніми під час підписання документа. Нотаріус не засвідчує документ, якщо згідно із законом довіритель може виконати дію лише особисто.
Що важливо перевірити перед підписанням довіреності:
- правильність написання прізвища, ім’я, по батькові, паспортних даних довірителя або довіреної особи;
- дії, які дозволені довіреній особі: в яких організаціях, установах;
- термін дії довіреності.
Якщо довіреність видається в порядку перевірки, нотаріус може її завірити тільки якщо в основній довіреності згадується право перевірки. Передвіра довіреності – це передбачена законодавством процедура, за якої довірена особа може також оформити довіреність на іншу довірену особу, для того, щоб вона, замість неї, могла здійснити ті дії, які доручені довірителем. Термін такої довіреності такий самий, як і в основної.
Термін дії довіреності
Термін дії довіреність прописаний у документі. Це може бути період від кількох місяців до року. Випадки припинення довіреності:
- термін довіреності минув;
- відміна довіреності довірителем;
- довірена особа відмовилася виконувати дії, прописані в документі;
- смерть довірителя;
- довіритель визнаний недієздатним, зниклим або якщо перебуває у в’язниці.
Скасування довіреності
Щоб відзначити дію довіреності, довірителю необхідно звернутися до нотаріуса та написати заяву про скасування. Довіритель може повідомити довіреної особи або осіб про скасування довіреності будь-яким зручним способом. Скасувати довіреність може лише нотаріус, який її видавав. Якщо нотаріус не працює більше місяця, він зобов’язаний укласти договір з іншим нотаріусом, до кого потрібно звертатися. Але якщо нотаріус припинив свою роботу, необхідно звертатися до державного нотаріального архіву.
Якщо довіреність загубилася, видається її дублікат. Законом передбачено видачу дублікатів нотаріально засвідчених документів. Для цього особа, яка доручила виконати ту чи іншу дію (або її представника), письмово звертається до нотаріуса. Необхідно звернутися до того ж нотаріуса, який оформляв документ довіреності. Якщо нотаріус припинив свою діяльність, потрібно звертатися із заявою до територіального нотаріального архіву.