Як уникнути шахраїв на ринку оренди: основні правила
Фахівці нашого агентства Оксаген розповіли, як краще орендувати житло і уникнути обману на ринку оренди. Радимо дотримуватися цих трьох основних правил.
Перевірка документів на квартиру
Якщо ви знайшли потрібне житло, обов’язково перевірте документи, особливо якщо орендна плата здається низькою в порівнянні з ринковою. У таких випадках можуть виникнути декілька потенційних проблем:
- житло належить іншим особам;
- житло знаходиться в кредиті;
- правовстановлюючі документи не належним чином оформлені або відсутні.
Для підтвердження права власності на житло можуть бути подані такі документи:
- витяг з єдиного реєстру нерухомості;
- свідоцтво про право власності або спадщину;
- договір купівлі-продажу, дарування та інші документи, що свідчать про право власності. Також орендодавець має надати документ, що засвідчує його особу.
Укладайте письмовий договір оренди
Рекомендується наполягати на укладенні письмового договору оренди.Відповідно до статті 811 Цивільного кодексу України, договір найму житла має бути укладений у письмовій формі. При цьому не потрібно обов’язкового нотаріального засвідчення договору оренди житла, хоча це може бути виконано за згодою сторін. Якщо житло належить кільком власникам, кожен із співвласників повинен особисто підписати договір оренди або видати нотаріальну довіреність іншому власнику для управління спільним майном. Якщо житло було придбано у шлюбі, необхідно отримати згоду другого чоловіка на здачу його в оренду.
Уважно з договором оренди: що має бути вказано
У договорі необхідно прописати таку інформацію:
- повні імена, адреси сторін (можлива вказівка паспортних даних, але це необов’язково);
- опис об’єкта, що орендується (квартира, кімната, житловий будинок);
- дату укладання договору та його термін дії;
- умови продовження договору (наприклад, автоматичне продовження за відсутності заяв про його припинення за місяць до закінчення строку) та процедуру його припинення;
- розмір та порядок оплати: рекомендується докладно вказати спосіб оплати (банківський переказ або готівку).При безготівковому платежі слід зберігати виписки або квитанції, а при готівковій оплаті скласти додатковий додаток до договору, акт-приймання передачі або розписку;
- умови оплати комунальних платежів: вказати, хто і в які терміни повинен їх оплачувати;
- питання, пов’язані зі страховим депозитом та його поверненням.
Що таке страховий депозит?
Страховий депозит є сумою, яку ви вносите орендодавцю разом з першим платежем за оренду, і вона служить як “застава” за останній місяць проживання. Для орендодавця цей депозит є гарантією збереження квартири та майна у ній. Якщо, наприклад, меблі або техніка будуть пошкоджені, то при вашому виселенні сума, що відповідає вартості шкоди, буде утримана з цього депозиту. Також із цього депозиту можуть утримати суму заборгованості за неоплачені комунальні послуги чи орендні платежі.
Не забувайте про важливість складання акта приймання-передачі! У цьому документі слід докладно описати стан квартири на момент передачі, включаючи предмети, що знаходяться в ній, і їх зовнішній вигляд. Договір оренди, складений належним чином, матиме переваги як для орендаря, так і для орендодавця:
- договір установить ясні умови оренди, такі як термін оренди, стан орендованого житла, розмір орендної плати та процедуру припинення договору;
- для орендаря це також може відкрити можливість отримання податкових пільг з оренди житла або субсидій відповідно до місця фактичного проживання.