Житловий сертифікат чи гроші: компенсація за зруйноване житло
За даними KSE на травень 2023 року, збитки житлового фонду України від російської військової агресії перевищили $54 мільярди. Основна частина цієї суми, а саме $46,6 мільярда, сталася через руйнування та пошкодження багатоквартирних будинків. За останніми даними, постраждали 18,6 тисячі таких будинків: 13,2 тисячі отримали пошкодження, а 5,4 тисячі були повністю зруйновані. Понад $7 мільярдів збитків були пов’язані зі знищенням та пошкодженням приватних будинків. Крім того, в результаті бойових дій постраждали 345 гуртожитків, завдані їм прямі збитки оцінюються в $0,5 мільярда.
В Україні вже розроблено та впроваджуються механізми компенсації за пошкоджене та зруйноване житло. Як зрозуміти, яку компенсацію можна розраховувати, якщо ваше житло не придатне для ремонту?
Під компенсацію підпадають такі види житлових приміщень:
- житлові будинки садибного типу та котеджі;
- дачні та садові будинки;
- квартири;
- житлові приміщення, такі як кімнати у гуртожитках.
Для отримання компенсації за знищений об’єкт повинні дотримуватися таких умов:
- об’єкт повинен перебувати на території України, яка не зазнала тимчасової окупації на 24 лютого 2022 року;
- він має знаходитися над місці активних бойових дій;
- об’єкт повинен бути непридатним для відновлення через поточний чи капітальний ремонт, реконструкцію, реставрацію або відновлення має бути економічно недоцільним.
Як компенсує держава
Тип компенсації визначатиметься залежно від стану вашого житла, якщо воно зруйноване та не придатне для відновлення за результатами огляду.
Перший варіант – це житловий сертифікат, на який можуть претендувати власники квартир, а також приватних будинків. Заявки на цей вид компенсації можна буде подавати з 1 серпня, поки що тільки через онлайн-портал. Однак незабаром планується можливість подання заяви у письмовій формі.
Власники приватних будинків також зможуть отримати грошову компенсацію для будівництва нового будинку як альтернативу житловому сертифікату. Однак цей механізм ще перебуває у стадії розробки та вдосконалення.
Якщо ви маєте можливість претендувати на різні види компенсації, важливо вказати кращий варіант у своїй заяві на отримання компенсації.
Подати заяву можна двома способами: через онлайн-платформу “Дія” в електронному вигляді або шляхом подання паперової заяви через Центр обслуговування населення (ЦНАП), нотаріуса чи орган соціального захисту.
Якщо вибрано другий варіант, заявник повинен отримати затверджену копію зареєстрованої заяви з унікальним реєстраційним номером та цифровим кодом. Далі всі повідомлення про процедуру компенсації надаватимуть заявнику у тому форматі, в якому було подано заяву.
Зазначимо, що подання заяви не обов’язково здійснюється за місцем реєстрації або розташування знищеного об’єкта. Приймаються заяви у будь-якому ЦНАПі, у нотаріуса чи органі соціального захисту. Заява автоматично реєструється у Реєстрі знищеного та пошкодженого майна з присвоєнням реєстраційного номера. Заяву на кожен знищений об’єкт необхідно подавати окремо.
Необхідні документи
До заяви слід додати такі документи:
- копію документа, що підтверджує право власності на знищений об’єкт (якщо таке право не зареєстроване у Державному реєстрі прав на нерухоме майно);
- копію свідоцтва про право на спадщину у разі, якщо заява подається спадкоємцем;
- копію документа, що підтверджує пріоритетне право на отримання компенсації (за його наявності);
- документи, пов’язані з об’єктом, включаючи матеріали фото- та відеофіксації до та після знищення (за наявності таких);
- довідку про несудимість (потрібна для надання повної інформації про заявника та є обов’язковим документом для розгляду заяви).
Ви маєте можливість подати заяву на компенсацію під час дії військового стану та протягом року після її скасування на території, де розташовувався знищений об’єкт нерухомого майна.
Розгляд заяви не повинен займати більше 30 календарних днів з моменту її подання. Але якщо знищений об’єкт знаходиться на тимчасово окупованій території або в зоні проведення бойових дій, комісія має право ухвалити рішення про продовження терміну розгляду заяви на ще 30 календарних днів.
Що далі?
Після затвердження компенсації слід завершити процедуру припинення права власності на знищене майно. Для цього власнику потрібно звернутися до державного реєстратора із підписаною нотаріусом заявою. Якщо знищене майно належить декільком власникам, заяву мають підписати усі співвласники.
Зазначимо, що осіб, чиє майно постраждало внаслідок збройної агресії росії проти України, звільнено від сплати адміністративного збору під час реєстрації припинення права власності.
Після завершення цієї процедури ви зможете отримати компенсацію у вигляді коштів для будівництва нового житла або житлового сертифіката.
Грошова компенсація
Грошова компенсація, призначена для фінансування будівництва будинку, буде перерахована на відкритий рахунок отримувача з особливим режимом використання. Виплати компенсацій провадяться в рамках доступних фінансових коштів. У разі їх відсутності нарахування можуть тимчасово призупинитись з повідомленням одержувача. Інформація про наявність чи відсутність фінансування буде доступна на сайті Міністерства Оновлення.
Використання коштів компенсації суворо обмежене та призначене виключно для фінансування будівництва нового будинку. Ці кошти можна використовувати для покупки будівельних матеріалів (відповідно до затвердженого списку) або замовлення відповідних робіт. Термін дії коштів компенсації становить 3 роки з моменту їх нарахування.
Житловий сертифікат
Житловий сертифікат є документом, що засвідчує зобов’язання держави надати фінансування для придбання житла на зазначену суму.
Якщо комісія прийняла рішення про надання компенсації через житловий сертифікат, він має бути направлений одержувачу через сервіс “Дія” електронною поштою або в письмовій формі поштою, якщо заява була подана у такий спосіб. Копію сертифіката письмово можна отримати в Центрі обслуговування населення (ЦНАП), в органу соціального захисту населення або в нотаріуса.
При отриманні житлового сертифіката необхідно ретельно перевірити:
- дані про одержувача компенсації;
- наявність чи відсутність пріоритетного права отримання компенсації;
- зазначену суму компенсації, яка має відповідати сумі, зазначеній у рішенні комісії;
- реєстраційний номер житлового сертифіката у Реєстрі пошкодженого та знищеного майна;
- рішення комісії та дії виконавчого органу ЗМС/військової адміністрації, на підставі яких сертифікат було видано;
- інформацію про знищений об’єкт нерухомості, за який надається компенсація;
- QR-код для швидкого розпізнавання під час сканування пристроями.
Житловий сертифікат має строк дії протягом п’яти років з моменту видачі та може бути використаний лише власником житла або його спадкоємцем. Він не підлягає передачі чи даруванню третім особам.
За допомогою цього сертифіката можна купити як квартиру, так і будинок як на первинному, так і на вторинному ринку. Також є можливість вкладення коштів у нерухомість, яка буде збудована у майбутньому. Варіант використання сертифікату включає придбання земельної ділянки, на якій розташована приватна садиба, яку ви плануєте придбати.
Сертифікат дозволяє придбати житло в будь-якому населеному пункті країни, за винятком тимчасово окупованих територій або зон, що знаходяться в районі військових (бойових) дій.
Підтвердження фінансування купівлі житла з використанням житлового сертифікату має відбутися протягом 30 календарних днів після ухвалення відповідного рішення. У цей період необхідно укласти та нотаріально засвідчити договір на придбання житла з використанням житлового сертифікату. У разі недотримання цього терміну запит на фінансування буде анульований.
Важливо зазначити, що при підтвердженні договору на придбання житла нотаріус встановлює обмеження на продаж придбаного майна протягом п’яти років. Після підтвердження угоди нотаріус вносить інформацію про підписаний договір до Реєстру пошкодженого та знищеного майна, надає банківські реквізити продавця для оплати, вказує вартість житла за договором, суму оплати за житловим сертифікатом, а також ім’я та прізвище продавця нерухомості. Організація, відповідальна за програму, перераховує кошти на рахунок продавця протягом 5 робочих днів з моменту внесення даних про договір до Реєстру.
З моменту перерахування коштів на рахунок продавця, житловий сертифікат вважається використаним, що також фіксується у Реєстрі пошкодженого та знищеного майна.